Een dagje Merlijn
Een dagje Merlijn
Op Merlijn werken we met drie lange dagen (ma, di, do) tot 15.00 uur, en twee korte dagen tot 12.30 (wo en vr). De deuren openen om 8:20 uur en na een inloop van tien minuten zit om 8:30 uur iedereen in de klas. Alle leerkrachten heten de kinderen individueel welkom bij de deur van het lokaal. Daarbij geven alle kinderen een hand. Alle kinderen kunnen op deze manier rustig hun eigen jas ophangen, het tussendoortje en hun lunchpakket op de goede plaats leggen, even contact maken met de leerkracht en hun plant verzorgen. Om de rust zo goed mogelijk te waarborgen en de zelfstandigheid te bevorderen, nemen ouders bij de voordeur van de school al afscheid van hun kind.
We starten de dag met een werkperiode. Tijdens de werktijd werken kinderen zelfstandig aan hun doelen voor bijvoorbeeld rekenen en taal (waaronder lezen en spelling). Kinderen hebben een doelenoverzicht en plannen hun werkzaamheden in voor die dag en/of week. De leerkracht loopt rond om individuele vragen van kinderen te beantwoorden, waar nodig aan te sturen en alle kinderen in beeld te krijgen. Ook geeft de leerkracht individuele lesjes. Daarnaast geeft de leerkracht groepslesjes aan een groep kinderen die over eenzelfde onderwerp een vraag hebben of omdat er nieuwe strategieën aangeboden worden. De werktijd loopt van 8.30 uur tot 12.00 uur en wordt soms onderbroken door bijvoorbeeld groepsdoorbroken begrijpend leeslesjes, waarbij de kinderen in niveaugroepen worden ingedeeld, of door gymlessen in de Schans. Natuurlijk is er tussendoor ook tijd voor een korte pauze en het eten van een tussendoortje. In de middagen vinden naast het tutorlezen (di, do) ook de kosmische lessen plaats waaronder ook beeldende vorming en muziek vallen. Eigenlijk omvat kosmisch alle doelen behalve taal- en rekendoelen.